تاریخ انتشار: دوشنبه 1401/10/26 - 12:04
کد خبر: 457970

بررسی کم و کیف تقلب در کنکور؛

تقلب در کنکور جدی است/ معامله سئوالات کنکور با ارز دیجیتال!

تقلب در کنکور جدی است/ معامله سئوالات کنکور با ارز دیجیتال!

سامان سلامیان: فروشندگان برای اثبات راستی و درستی وعده و وعیدهای‌شان، نخست سئوالات امتحان نهایی را منتشر می‌کنند تا حرفه‌ای بودنشان را ثابت کنند و البته در کنار آن موضوع فروش سئوالات کنکور را پیش می‌برند.

به گزارش سرویس صنفی آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در حالی به اولین مرحله کنکور سراسری 1402 نزدیک می شویم که تقلب در کنکور سراسری تبدیل به بحرانی برای داوطلبان شده است. به نحوی که در روزهای اخیر تقلب های مختلفی در امتحانات نهایی دانش آموزان و سپس بحث های مختلفی از جمله قطع اینترنت در زمان کنکور سراسری استرس های زیادی به داوطلبان وارد کرد.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره کنکور الکترونیکی/ تقلب، در فضای الکترونیک می‌تواند حرفه‌ای‌تر رخ دهد

از این رو انتقادات زیادی از نحوه برگزاری کنکور سراسری شده است که از این رو در ادامه یادداشتی از سامان سلامیان، کارشناس حوزه کنکور سراسری را در این‌باره می‌خوانید که از زوایای مختلف به موضوع تقلب و دغدغه داوطلبان سخت‌کوش در ارتباط با پدیده تقلب در کنکور که از عوارض و تبعات آن سرخوردگی، افسردگی، ناامیدی و  کینه است، پرداخت. در ادامه این یادداشت را می خوانید:

همراه با آغاز امتحانات نهایی دانش‌آموزان و با توجه به مهم بودن نتیجه این امتحانات در کنکور سراسری، مستنداتی از انجام تقلب و تخلف گسترده در امتحانات نهایی به‌گوش می‌رسد.

نشر این مستندات که مبین تقلب در امتحانات نهایی دانش‌آموزان است، در حالی در شبکه مجازی تلگرام صورت می‌پذیرد که از سوی دیگر مسئولان وقوع تقلب‌‌ها را تأیید نمی‌کنند و یا کوچک می‌شمارند!

ادمین برخی کانال‌های تلگرامی به سرعت پس از آغاز امتحانات به پخش تصاویر برگه‌های امتحانی به همراه پاسخنامه برای آن دسته از دانش‌آموزانی اقدام می‌کنند که از قبل هزینه این به ظاهر خدمات را پرداخت کرده اند!

نشر این تصاویر و فشار روانی زیادی که بر دانش‌آموزانی که تقلب نمی‌کنند وارد می‌شود، در حالی است که از سوی دیگر وزیر آموزش و پرورش، از پایه چنین تخلفاتی را تکذیب می‌کند!

البته و واقعاً مشکل اصلی مصوبه کنکوری شورای‌عالی انقلاب فرهنگی که اهمیت امتحانات نهایی را افزایش داده است، فقط، در خصوص تقلب نیست، شاید بتوان گفت که کوچک‌ترین مورد مشکل‌دار آن می‌باشد. مهم‌ترین مطلب این است که اگر حتی امتحانات نهایی در امنیت کامل برگزار شود، باز هم مشکل متفاوت‌تراز کنکور در هر سال، آنقدر ناعادلانه هست که هیچ بحثی برای درست و غلط بودن این مصوبه باقی نمی‌گذارد.

متأسفانه مسئولان، تقلب آشکار با مستندات فراوان را درک و قبول نمی‌کنند و در این شرایط، به‌نظر نمی‌رسد که مشکل همسان‌سازی تراز در کنکور، اصلاً در محدوده تفکر ایشان باشد!

در دی‌ماه کلاً نزدیک ۲۰۰هزار نفر امتحان می‌دهند، اما در خردادماه که حداقل دو سه برابر این جمعیت خواهد بود و اگر در خرداد ۱۴۰۴ که بالای دومیلیون نفر باید امتحان نهایی در هر سه پایه بدهند، موضوع جدی تر و پر اهمیت‌تر می‌شود. کاش مسئولان متوجه شوند که چه خطراتی در پیش است و  متوجه این قضیه شوند، محصلی که کلی زحمت کشیده است و درس‌خوانده و می‌بیند که حقش خورده می‌شود، دچار درماندگی آموخته شده، افسردگی و ناامیدی و  پر از کینه خواهد شد و در آینده نیز فرد خطرناکی برای کشور خواهد بود. جلوی این نفرت و تبعیض باید گرفته شود.

معامله سئوالات کنکور با ارز دیجیتال!

گزارش میدانی حاکی از آن است که سئوالات کنکور که در دو نوبت دی امسال و تیر سال آینده برگزار می‌شود، از ۴۰ تا ۱۵۰میلیون تومان در حال معامله است، آن هم با ارز دیجیتال!

- فروشندگان برای اثبات راستی و درستی وعده و وعیدهای‌شان، نخست سئوالات امتحان نهایی را منتشر می‌کنند تا حرفه‌ای بودنشان را ثابت کنند و البته در کنار آن موضوع فروش سئوالات کنکور را پیش می‌برند.

- سئوالی که از مسئولان باید پرسیده شود این است که در شرایطی که عده‌ای از شرکت‌کنندگان در امتحانات نهایی ترمیم معدل به‌راحتی توانسته‌اند با تقلب و تخلف و با استفاده از تلفن‌همراه یا سمعک‌های مخفی در حین برگزاری آزمون، پاسخ‌ها را از کانال‌های تلگرامی دریافت کنند چطور این نمرات می‌تواند ملاک سنجش در کنکور۱۴۰۲ قرار بگیرد؟

- اگر مسئولین مربوطه نتوانند به‌درستی امنیت امتحانات نهایی را تضمین کنند، پایایی و اعتبارسنجی دقیقی صورت نمی‌گیرد. البته آسیب تقلب در کنکور هم وجود دارد اما گستره زمانی و مکانی برگزاری امتحانات نهایی چندین برابر آزمون سراسری بوده و تعدد حوزه‌های اجرا و عدم برگزاری آزمون‌ها به‌طور متمرکز در یک حوزه، احتمال تقلب را افزایش می‌دهد.

«مافیای معدل» واژه عجیب و جدید این روزهای حوزه آموزشی کشور است که با آغاز امتحانات نهایی، بازار کاسبی جدیدی را برای کنکور راه انداخته است، خالی‌شدن جیب داوطلبان و پایمال‌کردن حق درسخوان‌ها چه آینده‌ای را برای ایران رقم خواهد زد؟

به‌عنوان یک معلم و روانشناس از آینده علمی و آثار روانی این اتفاق‌ها به‌شدت بیمناک هستم و دغدغه اصلاح علمی آن‌را دارم. در سال‌های آینده، حوزه بهداشت و سلامت و آموزش در ایران مورد تهدید جدیست. و پرواضح است که هیچ پیشرفت و سازندگی بدون رفع اشکالات مهم ساختاری در آموزش و پرورش و جذب نخبگان واقعی صورت نخواهد پذیرفت.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
سرکوب دانشجویان دانشگاه کلمبیا در نیویورک / برگزاری ۹۰ رویداد در نود سالگی دانشگاه تهران /آغاز پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه آزاد
اولین تمرین پرسپولیس بعد از حذف از جام حذفی برگزار شد
حمایت دانشگاهیان از خیزش دانشجویان در آمریکا
تمدید مهلت انتخاب رشته آزمون دکتری
مخبر در دیدار نخست وزیر بورکینافاسو: ایران آمادگی دارد دستاوردهای خود را در اختیار کشورها قرار دهد
مخبر در دیدار معاون رئیس جمهور زیمباوه: تعاملات تهران با کشورهای دوست و جهان براساس راهبرد برد-برد است
پیشنهادهای وزیر دفاع ایران در اجلاس شانگهای چه بود؟
هزاران معترض اسرائیلی خواستار برکناری نتانیاهو شدند
سفر ۲ روزه بلینکن به عربستان با محوریت ایران و غزه
گشایش‌های ارزی با سفر رئیس بانک مرکزی به عربستان در راه است؟
۲۶ کارگر نمونه توسط رئیس جمهور تقدیر می‌شوند
پذیرفته‌شدگان چندبرابر ظرفیت آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش برای تحویل مدارک چه کنند؟
آتش سوزی در یک ساختمان اقامتی در محدوده میدان ولی‌عصر
تلاش مافیای خودرو برای ممانعت از ورود خودروهای برقی به کشور
فرود هواپیمای اسرائیلی در عربستان
سرقت تلفن همراه پشت چراغ قرمز در کمتر از ۳۰ ثانیه +فیلم
کاریکاتور| کار گذاشتن ابزار جاسوسی در بدن داوطلبان کنکور توسط پزشک
افتتاحیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران +عکس
قبض این مشترکان برق ۲۴ برابر می‌شود
کاریکاتور| ساعت به وقت غزه
اعلام حمایت دانشجویان اردبیلی از جنبش ضدصهیونیستی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top